Studenti obhajovali své odborné názory před odborníky z ústeckého magistrátu

Vedle věcných znalostí je neméně důležitá také schopnost své myšlenky vhodně prezentovat, umět je obhájit, reagovat na dotazy a vést veřejnou diskusi s dalšími experty a před odbornou veřejností. K tomu byli systematicky vedeni studenti předmětu Regionální a kohezní politika EU. Celý semestr vyústil v odborné panelové diskuse, které byly plně v režii studentů v reálném prostředí. Studenti tak museli vystoupit v zastupitelském sále Magistrátu města Ústí nad Labem a museli reagovat na dotazy a argumenty odborníků z praxe.

Na konci minulého roku jeden neformální rozhovor Tomáše Sýkory s Jiřím Starým, vedoucím oddělení ITI na Magistrátu města Ústí nad Labem, vyústil v rozhodnutí, že v letním semestru propojíme úředníky se studenty. Jedním z důvodů byl poznatek Jiřího, že absolventi, kteří přicházejí do praxe, bývají velmi dobře připraveni věcně, ale chybí jim dostatečná sebejistota v komunikaci o daných odborných otázkách. Výsledkem potom je, že řada šikovných a odborně zdatných odborníků neumí své znalosti dostatečně obhájit před odbornou veřejností a obávají se zveřejnit své mnohdy cenné myšlenky.

Proto Tomáš Sýkora ve spolupráci s Honzou Holubem, vyučující předmětu Regionální a kohezní politika EU, společně koncipovali předmět tak, že studenti v týmech kontinuálně zpracovávali relevantní regionalistická témata, která na konci semestru měli prezentovat v rámci panelové diskuse před odborníky z praxe. To nastalo 29. března a 5. dubna 2022. Odborníci z praxe v pozici moderátorů panelových diskusí měli možnost se se studentskými pracemi včas seznámit a připravit si odborné dotazy, které následně při panelové diskusi uplatnili. Pro studenty to představovalo možná ne vždy příjemnou, každopádně cennou zkušenost. Cizí prostředí, velký prostor, mluvení na mikrofon, nutnost improvizace, schopnost reakce na dotazy, argumentační dovednost, to vše zažili studenti na vlastní kůži. Sami si ověřili, jak zásadně lépe působí, když o svém tématu hovoří vlastními slovy a celý text nečtou. Ti, kteří zvolili toto řešení, záhy pochopili, že to není správná cesta. Tato zkušenost je cenná nejen do praxe, ale také před blížícími se obhajobami bakalářských a diplomových prací. Velké poděkování patří Jirkovi Starému, Nikole Hlavničkové a Petru Mládkovi z ústeckého magistrátu.

Studenti se museli vypořádat s velkým prostorem a nutností mluvit na mikrofon

Foto: T. Sýkora