Studenti zjistili, jak designové myšlení podporuje kreativitu a inovace

Nutným předpokladem pro vznik inovací je kreativita. Jak ale v sobě probudit kreativitu, když nejsem uměleckého založení? Tak se ptají studenti předmětu Inovace, kteří mají pocit, že designové myšlení je jen schopnost několika vyvolených. Proto Tomáš Sýkora pozval do výuky designéra Jiřího Hanka, který studentům vyvrátil představu o designérovi jako umělci, který nepatří do pragmatického ekonomického světa.

Jiří Hanek v úvodní části přednášky vysvětlil principy designového myšlení, uvedl několik tipů a triků, které každý z nás může využít k tomu, aby popustil uzdu kreativnímu myšlení, a ukázal příklady využití designového myšlení jak ve firemním prostředí, tak i ve veřejném sektoru. Designové myšlení se zkrátka uplatňuje ve všech sférách života a obohacuje způsoby řešení problémů, umožňuje odhalovat souvislosti a vidět témata jinou optikou. Jako vhodný příklad představil práci s „personami“. Na základě přednášky poté studenti ve skupinkách řešili zadání designovým způsobem. Ten vyžaduje plnohodnotný brainstorming s jasně dodržovanými pravidly, empatii k cílové skupině (human centred design) a vizualizaci řešení, které otvírá zcela jinou perspektivu než jeho slovní popis. I ti nejzarytější „nekresliči“ překvapivě rychle zvládli svůj návrh řešení vizualizovat a sami byli překvapeni, jak je tato metoda dovedla k zajímavým a neotřelým řešením zadaného úkolu. Jak Jiří Hanek sdělil na závěr, kdyby i běžné porady byly vedeny formou designového myšlení, byly by mnohem atraktivnější, efektivnější a přinášely by účinnější řešení problémů.

 

Jiří Hanek připomíná pravidla brainstormingu

Foto: Tomáš Sýkora

 

I bytostní „nekresliči“ svá řešení vizualizovali a přesvědčili se, že je to vhodný způsob pro hledání neotřelých řešení

Foto: Tomáš Sýkora

 

V jednotlivých týmech vznikly zajímavé nápady, které se navzájem doplňovaly a jako celek přinesly inspirativní řešení – v tomto případě šlo o rozvoj cyklodopravy v Karlových Varech.

Foto: Tomáš Sýkora