Prakticky orientovaná výuka je v kurzu

Předmět Projektový management a fundraising je orientován prakticky. Studenti v projektových týmech v průběhu celého semestru systematiky zpracovávají reálné projekty a připravují žádost o dotaci. To vše se učí v reálných podmínkách, pracují se skutečnými dotačními výzvami, žádost zpracovávají v ostrém prostředí monitorovacího systém IKSP14+. Po zpracování svých žádostí o dotace na projekty, které celý semestr rozvíjeli, jsme se setkali se zástupcem poskytovatele dotace, který jim popsal, jaký je další osud podaných žádostí o dotaci.

Vyučující předmětu Tomáš Sýkora před začátkem semestru připravil čtyři reálné projektové záměry v rozsahu jedné A4. Studenti byli rozděleni do projektových týmů. Ty představovaly konzultační firmy, které se zabývají projektovým řízením a dotačním managementem. Zadavatel (město, obec či základní škola) u těchto poradenských firem (tj. studentských projektových týmů) si objednal konzultační činnost spočívající v rozpracování projektového záměru do uceleného projektu, jehož výsledkem bude podání žádosti o reálnou existující dotaci. Toto bylo složitější z toho důvodu, že se momentálně nacházíme v relativním dotačním vakuu – evropské dotace z programového období 2021-2027 ještě nebyly spuštěny, takže jsme byli odkázáni na „zbytkové“ výzvy z již končícího předchozího programového období. Čtyři týmy tak připravovaly projekt na rekonstrukci olomouckého orloje, další čtyři týmy budovaly cyklostezku mezi dvěma obcemi na Plzeňsku, čtyři konzultační firmy pro město Jihlava realizovaly projekt výstavby chodníku a komplexního přebudování křižovatky za účelem zvýšení bezpečnosti dopravy a jiné čtyři týmy studentů připravovaly rekonstrukci učebny fyziky a chemie na základní škole v Nejdku. Celkově jsme tak komplexně připravovali 16 projektů, na kterých jsme si vyzkoušeli, čím vším si musí nositel projektu projít, na co vše si dát pozor, jaké všechny profese je potřeba do týmu zahrnout, co vše brát v potaz. To vše v podmínkách zkráceného (protože posledního) semestru, což ještě více nasimulovalo reálný časový tlak, kterému jsou „projekťáci“ běžně vystaveni.

Studenti museli zpracovat ucelenou studii proveditelnosti, museli se vypořádat s analýzou stakeholderů, připravit harmonogram a rozpočet projektu, zabývat se řízením rizik, mít rozmyšlený komunikační plán apod. Zejména se ale museli zorientovat ve složité dotační problematice, nastudovat si dotační podmínky příslušné výzvy Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), zaregistrovat se do monitorovacího systému MS2014+ a v prostředí ISKP14+ zpracovat žádost o dotaci. S tím vším se vypořádali se ctí. Na závěr semestru jsme se setkali se Zprostředkujícím subjektem IROPu, tj. Centrem pro regionální rozvoj ČR (CRR). Pan Kostovič připravil interaktivní přednášku, na které studentům představil, co vše čeká jejich projekt po podání žádosti o dotaci – jak probíhá hodnocení žádostí, jak se realizované projekty monitorují, jaké kontroly probíhají ze strany poskytovatele dotace či jak se řídí změny projektů oproti původně schválenému plánu. Vzhledem k aktuálně probíhajícímu covidu jsme museli opět skočit do on-line prostředí, přesto toto setkání bylo velmi atraktivní a kolegovi z CRR patří velké poděkování, že studentům dokreslil celý příběh projektového cyklu.

 

Zdroj: Printscreen z online přednášky v Google Meet z 05.04.2022